Η αγορά του ελαιολάδου στην Κίνα θα συνεχίσει να αναπτύσσεται με γοργούς ρυθμούς για να καλύψει τις ανάγκες μιας αναδυόμενης ομάδας καταναλωτών, με υψηλό εισόδημα, που έχει στρέψει το ενδιαφέρον της στην υιοθέτηση μιας υγιεινής διατροφής. Αυτό αναφέρει το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής Πρεσβείας στην Κίνα. Όπως επισημαίνει το ελαιόλαδο, ως βασικό συστατικό στοιχείο της μεσογειακής διατροφής, μπορεί να αναδειχθεί ως μια υγιεινή καθημερινή «πολυτέλεια» για ένα μεγάλο μέρος των Κινέζων καταναλωτών. Όμως ενδιαφέρον παρουσιάζει και άρθρο της ισπανικής εφημερίδας El Mundo, που υποστηρίζει ότι το φτηνό κόστος εργασίας, η πρόσβαση στο νερό και τα «φιλόδοξα» σχέδια της κινεζικής κυβέρνησης θα μπορούσαν να αναδείξουν τη χώρα σε κορυφαία παραγωγό ελαιόλαδου, που θα απειλούσε ακόμη και την πρωτοκαθεδρία της Ισπανίας. «Η Κίνα θα μπορούσε σε λίγα χρόνια να έχει περίπου 59 εκατ. ελαιόδεντρα σε πλήρη παραγωγή», υποστηρίζει.
Όπως υποστηρίζουν οι Ισπανοί, το κύριο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα είναι το φτηνό εργατικό δυναμικό και το άφθονο νερό που έχει στις βουνοπλαγιές των επαρχιών Γκανσού, Σιχουάν και Σαανξί, την Άνοιξη, χάρη στην τήξη των πάγων. Τα τελευταία χρόνια Κινέζοι γεωπόνοι και επιχειρηματίες έχουν επισκεφτεί τις χώρες της ΕΕ για να μάθουν πώς να παράγουν ελαιόλαδο.
Αύξηση των εξαγωγών ελαιολάδου από ΕΕ
Συνεχίστηκε το 2011 η ανοδική τάση των εξαγωγών ελαιολάδου από χώρες της ΕΕ στην Κίνα, ενώ οι Ελληνικές εξαγωγές αυξήθηκαν σε ετήσια βάση (2010-2011), 54% σε όγκο και 38% σε αξία, ακολουθώντας τη μέση ευρωπαϊκή τάση που χαρακτηρίζεται από την εκρηκτική άνοδο των ισπανικών εξαγωγών και τη στασιμότητα των ιταλικών.
Από ελληνικής πλευράς, η αύξηση ή έστω διατήρηση του μεριδίου αγοράς θα επιτευχθεί μέσα από τη βελτίωση των εξαγωγών (σημάδια βελτίωσης παρατηρήθηκαν μέσα στο 2010 και το 2011) και την ανάδειξη των πλεονεκτημάτων της μεσογειακής διατροφής, μέσα από προωθητικές ενέργειες μεγάλης (π.χ. Kerasma, διαφήμιση στην τηλεόραση) και μικρής έντασης (in-store promotion). Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία της Eurostat, που δημοσιεύονται στην έκθεση του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Πρεσβείας της Ελλάδος στο Πεκίνο.
Όσον αφορά τους παραγωγούς ή εμπόρους ελαιολάδου, υπογραμμίζεται η σημασία εξεύρεσης ενός αξιόπιστου συνεργάτη με γνώση της αγοράς και δυνατότητα προώθησης του προϊόντος στις αλυσίδες λιανικής, τους χώρους μαζικής εστίασης, αλλά και ως επιχειρηματικό δώρο σε μεγάλες επιχειρήσεις.
Μορφολογία της αγοράς
Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στη συγκεκριμένη έκθεση, η αγορά της Κίνας είναι, προς το παρόν, περιορισμένη και εντοπίζεται στις μεγάλες πόλεις. Τα κανάλια διανομής είναι διασπαρμένα σε εισαγωγείς μικρού μεγέθους και περιορισμένης γεωγραφικής εμβέλειας. Είναι διαδεδομένη πρακτική η χρησιμοποίηση από την ίδια εταιρεία διαφορετικών διανομέων σε κάθε πόλη. Επίσης, δεδομένου του μικρού μεγέθους της αγοράς ελαιολάδου, η εισαγωγή και διανομή του χαρακτηρίζεται από ευμετάβλητες συνθήκες εισόδου και εξόδου των εμπλεκόμενων στην αγορά, χαρακτηριστικό που συνεπάγεται αυξημένο κίνδυνο για τους εξαγωγείς, οι οποίοι θα πρέπει να επιλέγουν συνεργάτες κατόπιν ενδελεχούς ελέγχου. Επίσης, ένα σημαντικό κανάλι για το ελαιόλαδο αποτελεί το επιχειρηματικό δώρο.
Τιμές
Η τιμή του ελαιολάδου κυμαίνεται σε υψηλά επίπεδα, τόσο σε απόλυτα μεγέθη, όσο και συγκριτικά με τα υπόλοιπα βρώσιμα φυτικά έλαια, ενώ παρουσιάζονται μεγάλες αποκλίσεις στην τιμή για την ίδια ποιότητα και ποσότητα ελαιολάδου. Ενδεικτικά, συσκευασία ενός λίτρου ελαιολάδου πωλείται κατά μέσο όρο προς 90-110 RMB (100RMB = 12 ευρώ), όταν αντίστοιχη ποσότητα σογιέλαιου τιμολογείται 10-13 RMB.
Εμπορικά σήματα
Η κατοχύρωση του εμπορικού σήματος είναι απόλυτη προτεραιότητα και συνιστάται να ολοκληρωθεί η διαδικασία πριν τη δραστηριοποίηση στην κινεζική αγορά.
Εισαγωγικό καθεστώς
Τα εισαγόμενα προϊόντα, κατά την είσοδό τους στην Κίνα, επιθεωρούνται, ώστε να μπορέσουν να λάβουν το Υγειονομικό Πιστοποιητικό από την Αρμόδια Αρχή AQSIQ (General Administration of Quality Supervision, Inspection and Quarantine). Από τη στιγμή που θα λάβουν αυτό το πιστοποιητικό ξεκινάει η διαδικασία εκτελωνισμού.
Αύξηση των εξαγωγών ελαιολάδου από ΕΕ
Συνεχίστηκε το 2011 η ανοδική τάση των εξαγωγών ελαιολάδου από χώρες της ΕΕ στην Κίνα, ενώ οι Ελληνικές εξαγωγές αυξήθηκαν σε ετήσια βάση (2010-2011), 54% σε όγκο και 38% σε αξία, ακολουθώντας τη μέση ευρωπαϊκή τάση που χαρακτηρίζεται από την εκρηκτική άνοδο των ισπανικών εξαγωγών και τη στασιμότητα των ιταλικών.
Από ελληνικής πλευράς, η αύξηση ή έστω διατήρηση του μεριδίου αγοράς θα επιτευχθεί μέσα από τη βελτίωση των εξαγωγών (σημάδια βελτίωσης παρατηρήθηκαν μέσα στο 2010 και το 2011) και την ανάδειξη των πλεονεκτημάτων της μεσογειακής διατροφής, μέσα από προωθητικές ενέργειες μεγάλης (π.χ. Kerasma, διαφήμιση στην τηλεόραση) και μικρής έντασης (in-store promotion). Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία της Eurostat, που δημοσιεύονται στην έκθεση του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Πρεσβείας της Ελλάδος στο Πεκίνο.
Όσον αφορά τους παραγωγούς ή εμπόρους ελαιολάδου, υπογραμμίζεται η σημασία εξεύρεσης ενός αξιόπιστου συνεργάτη με γνώση της αγοράς και δυνατότητα προώθησης του προϊόντος στις αλυσίδες λιανικής, τους χώρους μαζικής εστίασης, αλλά και ως επιχειρηματικό δώρο σε μεγάλες επιχειρήσεις.
Μορφολογία της αγοράς
Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στη συγκεκριμένη έκθεση, η αγορά της Κίνας είναι, προς το παρόν, περιορισμένη και εντοπίζεται στις μεγάλες πόλεις. Τα κανάλια διανομής είναι διασπαρμένα σε εισαγωγείς μικρού μεγέθους και περιορισμένης γεωγραφικής εμβέλειας. Είναι διαδεδομένη πρακτική η χρησιμοποίηση από την ίδια εταιρεία διαφορετικών διανομέων σε κάθε πόλη. Επίσης, δεδομένου του μικρού μεγέθους της αγοράς ελαιολάδου, η εισαγωγή και διανομή του χαρακτηρίζεται από ευμετάβλητες συνθήκες εισόδου και εξόδου των εμπλεκόμενων στην αγορά, χαρακτηριστικό που συνεπάγεται αυξημένο κίνδυνο για τους εξαγωγείς, οι οποίοι θα πρέπει να επιλέγουν συνεργάτες κατόπιν ενδελεχούς ελέγχου. Επίσης, ένα σημαντικό κανάλι για το ελαιόλαδο αποτελεί το επιχειρηματικό δώρο.
Τιμές
Η τιμή του ελαιολάδου κυμαίνεται σε υψηλά επίπεδα, τόσο σε απόλυτα μεγέθη, όσο και συγκριτικά με τα υπόλοιπα βρώσιμα φυτικά έλαια, ενώ παρουσιάζονται μεγάλες αποκλίσεις στην τιμή για την ίδια ποιότητα και ποσότητα ελαιολάδου. Ενδεικτικά, συσκευασία ενός λίτρου ελαιολάδου πωλείται κατά μέσο όρο προς 90-110 RMB (100RMB = 12 ευρώ), όταν αντίστοιχη ποσότητα σογιέλαιου τιμολογείται 10-13 RMB.
Εμπορικά σήματα
Η κατοχύρωση του εμπορικού σήματος είναι απόλυτη προτεραιότητα και συνιστάται να ολοκληρωθεί η διαδικασία πριν τη δραστηριοποίηση στην κινεζική αγορά.
Εισαγωγικό καθεστώς
Τα εισαγόμενα προϊόντα, κατά την είσοδό τους στην Κίνα, επιθεωρούνται, ώστε να μπορέσουν να λάβουν το Υγειονομικό Πιστοποιητικό από την Αρμόδια Αρχή AQSIQ (General Administration of Quality Supervision, Inspection and Quarantine). Από τη στιγμή που θα λάβουν αυτό το πιστοποιητικό ξεκινάει η διαδικασία εκτελωνισμού.
πηγή: www.agrodata.gr
Σταύρος Παϊσιάδης
info@agrotypos.gr
info@agrotypos.gr